Winter 2016
|
||||||||||||
BOEKENTIPSWitte vleugels, zwarte vleugels
Sue Monk Kid
Gedurende vijfendertig jaar worden de meisjes gevolgd op hun levensweg. Ze worden geconfronteerd met verdriet, hoop, geschonden vertrouwen, onbeantwoorde liefde en haat. Hetty weet haar kracht en levenslust te behouden, terwijl Sarah de moed vindt om zich samen met haar jongere zus Angelina in te zetten voor de afschaffing van de slavernij en de rechten van de vrouw. -------------- De Zwarte Madonna van Oer- tot eindtijd de moeder van donker en licht en haar dochter Maria MagdalenaAnine van der Meer
Antwoorden op deze vragen zijn te vinden in dit boek. Het volgt de weg van de Donkere Moeder vanaf de Zwarte Venus in de oertijd, via de Keltische en Oosterse Zwarte Godinnen naar haar christelijke manifestaties in Maria Magdalena en de Zwarte Madonna. Het boek gaat via diverse invalshoeken in op de betekenis van de kleur zwart in relatie tot de Donkere Moeder. Zij is de donkere kosmische baarmoeder van het licht. In haar spelen donker en licht samen. |
Leerthema 2017In contact met je innerlijke bronLeven of geleefd worden?
In onze, vaak hectische manier van leven, is het een hele klus om niet meegesleept te worden in de waan van alledag. We vallen van de ene activiteit in de volgende en verliezen daarin regelmatig het contact met onze innerlijke bron. De 13 Heilige Nachten geven ons een waardevolle leidraad om onze eigen richting te blijven gaan, waardoor niet de gebeurtenissen ons leven bepalen, maar de beweging die van binnenuit ontstaat. Ze bieden een context die ons helpt focus te blijven houden.
|
|||||||||||
FLOWER OF LIFE ACADEMY 2.0
Het is mij al eerder opgevallen dat naarmate je dichter bij je wezenlijke pad komt, hoekjes afsnijden bijna onmogelijk wordt. Waarachtigheid in een zo zuiver mogelijke vorm, is hierbij van essentieel belang. In de afgelopen maand is gebleken dat de Flower of Life vorm te geven Mijn Levenspad is, en niet die van Joyce en Arjan. Gezamenlijk hebben we het afgelopen jaar de “Jaartraining 1.0” doorlopen. Ontdekt hoe het vrouwelijke en mannelijke in ons een verbinding aan zijn gegaan. Hoe dat verschilend kan zijn bij de man en bij de vrouw, waar er hobbels te nemen zijn en dieptes te onderzoeken, hoe het samenvalt in een innerlijk hieros gamos (heilig huwelijk) en hoe het is om hierbij het innerlijk kind te verwelkomen. Joyce en Arjan hebben ieder ontdekt dat hun pad niet samenvalt met het geven van deze jaartraining. Ik heb ontdekt dat dit juist wel het geval is. Ik ben Joyce en Arjan heel dankbaar voor deze reis. Het heeft gemaakt dat bij mij het vrouwelijke (ontvankelijke, volgende) en het manlijke (gevende, leidende) in evenwicht is. Een unieke bloem die haar plek in neemt in het grote geheel. Waarin ik zelfstandig in verbinding met anderen me dienstbaar kan stellen door o.a. deze jaartraining aan te bieden. |
||||||||||||
DE VERWENBRONpuur genietenVanaf volgend jaar zal de webwinkel ophouden te bestaan. Er komt op de site van de Welldaad een speciale Verwenbron pagina, maar nog belangrijker is de Facebook pagina, die wekelijks zal worden ververst met de nieuwste producten. De workshop Kracht van Zacht, waar je kennis maakt met de kracht van edelstenen én waar je je eigen sieraad mag ontwerpen en maken wordt nog steeds goed bezocht, hierbij de nieuwe data: Data: 3 dec, 21 jan, 25 febr en 18 mrt
Tijden: 14.00 - 17.00 uur
Investering: € 12,50 excl. materiaal kosten
Stoeptegel mozaieken Investering: Basis materiaal, koffie/thee en soep is inbegrepen. Kosten € 55,- Data: zondag 27 november 10.00-13.00, vrijdag 9 december van 10.00-13.00 uur, zondag 5 februari van 13.30-17.00 uur en zaterdag 11 maart van 13.30 -17.00 uur ** KERSTSALE **Op 2, 3, 4, en 18 december is de Verwenbron open met mooie geschenken speciaal voor Sint en Kerst én natuurlijk heerlijke Welldaad taart koffie en thee. Tussen 11.00 en 16.00 uur ben je van harte welkom om op je gemakje rond te kijken. Dit jaar veel engelen, kerstoorbellen en edelstenen kaarsenhouders in vele soorten en maten.
|
Breng je talent
|
![]() |
De jaartraining bestaat uit vijf blokken van 2 dagen. De beweging door de Vesica Pisces is de rode draad die de vijf blokken met elkaar verbindt. |
De Vesica Pisces is een geometrisch figuur bestaande uit 2 elkaar deels overlappende cirkels die samen het mannelijke en vrouwelijke in ieder van ons vertegenwoordigen, waarbij het overlappende deel voor het scheppende deel in ons staat.
Het Vesica Pisces symbool creëert een pad tussen de spirituele (hemel/ mannelijke) en de materiele (aarde/ vrouwelijke) werelden. Tevens is de Vesica Pisces het beginstadium zijn van de Flower of Life.
Aanpak Tijdens de jaartraining wordt gebruik gemaakt van een grote diversiteit aan werkvormen en methoden, waaronder bijvoorbeeld geleide visualisaties en meditaties, energiewerk, creatief werk, lichaamswerk, dans, familie- en systeemopstellingen. Bovendien maken we gebruik van de stroom van de natuur. We volgen de seizoenen en zijn ons bewust van de maanstanden.
![]() |
Door met liefde te kijken, luisteren en voelen wat er op persoonlijk en collectief niveau is, kunnen oude emoties en de beperkende overtuigingen die daarmee samenhangen getransformeerd worden. |
Recapitulatie
van toen naar nu in vogelvlucht
door Jan Maarten Fernig
De vorige twee afleveringen hebben we achtereenvolgens gezien dat:
1. Een toenemende ongelijke verdeling van welvaart gepaard gaat met toenemende welzijnsproblematiek. Naar The Spirit Level / Richard Wilkinson & Kate Pickett.
![]() |
2. Er tussen heersende ideologie en aardse werkelijkheid een wisselwerking is, en dat met name een ongelijke welvaartsverdeling een bijpassende ideologie versterkt en andersom, naar de inzichten van Karl Marx c.s. "emanations": uitwerking, uitvloeisel, zie ook Emanationisme.
|
De verdeling van de gezamenlijk opgebrachte welvaart heeft in de geschiedenis een duidelijk profiel gekend. Er was doorgaans een vrij kleine groep (de elite) die bijna alles toeviel, tegenover een grote meerderheid die vaak maar net in leven kon blijven. De elite had de macht, tevens was zij aanbieder van land en/of kapitaal binnen de economie. Dit werd bekrachtigd door eigendomsrechten binnen de heersende moraal. De rest bezat vrijwel niets en moest middels arbeid het hoofd boven water houden.
In de tijd van het feodalisme (ca 500 - 1800) was er een vrij duidelijk onderscheid tussen degenen die land en zij die arbeid inbrachten, de leenheren (adel) en de leenmannen (niet-adel). Daarna (als kantelpunt kan de Franse Revolutie worden opgevoerd) kwam de tijd van het nog steeds gangbare kapitalisme. In de tijd van Marx was ook toen een onderverdeling in 2 klassen helder: kapitalisten en arbeiders.
Tegenwoordig, in onze moderne economiën, is dat onderscheid vervaagd. De meeste deelnemers aan het economische verkeer zijn namelijk beiden. Meestal begint men na opleiding inkomen te verwerven middels het aanbod van arbeid. Een deel van dit inkomen wordt gereserveerd voor pensioen. De pensioenpotten worden gebruikt om onze economiën van kapitaal te voorzien, waarmee een deel van het economisch rendement wordt aangewend voor de pensioenuitkeringen. Daarmee wordt iedereen die zelf, dan wel via derden zoals werkgevers, middels arbeid pensioen opbouwt, in feite ook aanbieder van kapitaal, en dus kapitalist.
De meeste mensen worden dus gedurende hun werkzame leven langzaam maar zeker in verhouding steeds minder aanbieder van arbeid en steeds meer aanbieder van kapitaal. Velen ervaren deze overgang vrij abrupt bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Maar onder degenen die om wat voor reden dan ook, bijvoorbeeld ZZP, zich al tijdens loopbaan meer bewust van oudedagsvoorziening is, kan die overgang meer geleidelijk worden ervaren, en ook daadwerkelijk worden toegepast (gedeeltelijk pre-pensioen, en/of vanaf pensioen ook nog werkzaam).
Dat de oude belangentegenstelling arbeid versus kapitaal voorheen vooral extern, een interne aangelegenheid wordt, is een grote verandering in het economische spel van verdeling van lusten en lasten binnen het kapitalisme. Het natuurlijke belangenconflict wordt voor de meeste deelnemers intern, en daarmee op de eerste plaats minder manifest. Op plekken waar de tegenstelling extern wordt beleden, de werknemer - werkgever relatie, leidt dit dan ook tot enige verwarring. In dat licht is het interessant om de neergang van de vakbonden en sociaal democratie (de verklaarde belangenvertegenwoordigers van de werknemer) te bezien. Bezie in dit licht ook eens de belangentegenstelling tussen generaties die (nog) op arbeid en die op kapitaal zijn aangewezen voor inkomsten.
Wordt vervolgd.